Blog
Blog o Wschodzie i bezpieczeństwie energetycznym
Piotr.Maciazek
Piotr.Maciazek piotrmaciazek.pl
0 obserwujących 26 notek 269972 odsłony
Piotr.Maciazek, 15 czerwca 2013 r.

Gazprom uderza w terminal LNG w Świnoujściu

Zastępca gubernatora obwodu leningradzkiego Dmitrij Yalov potwierdził, że władze doszły do porozumienia z Gazpromem w kwestii budowy nadbałtyckiego gazoportu. Najbardziej prawdopodobna lokalizacja to Primorsk lub Ust- Ługa. To istotna informacja ponieważ inwestycja może zaszkodzić polskiemu terminalowi LNG budowanemu w Świnoujściu.

 

Zdaniem Kommersanta oraz Vedomosti, Gazprom zamierza skoncentrować się na eksporcie błękitnego paliwa do Europy oraz konkurencji z surowcem katarskim. W praktyce raczej na konkurencji z każdym nierosyjskim gazem. Dlatego własnie jego plany uderzają we wszystkie analogiczne projekty w regionie bałtyckim- gazoport finansowany przez UE, który powstanie w Estonii lub Finlandii, w realizowaną z litewskich środków inwestycję w Kłajpedzie a także w polskie Świnoujście.

Zobacz także: Nord Stream zagrożony

W przypadku Świnoujścia ważne są nie tylko jego zdolności importowe, ale i eksportowe (ze względu na potencjał łupkowy, ewentualny reeksport surowca z USA). W obu przypadkach projekt Gazpromu jest groźny i nieprzypadkowo ulokowany nad Bałtykiem mimo, że równie dobrą opcją byłaby Republika Komi (Peczora LNG).

Warto także dodać, że choć gaz skroplony jest dziś kojarzony z rynkiem spotowym, to jednak w najbliższych latach na znaczeniu będą zyskiwać związane z nim kontrakty długoterminowe (ze względu na niestabilność eksporterów afrykańskich i bliskowschodnich). Mogą one zostać zawarte przez Rosjan z państwami naszego regionu zanim ruszy w Polsce wydobycie łupków na dużą skalę.

Więcej moich komentarzy na Facebooku. Dołącz do ponad 2600 czytelników

Niemniej interesujący w kontekście umów długoterminowych związanych z LNG i budowy przez Gazprom terminalu nad Bałtykiem jest przykład Wielkiej Brytanii. To właśnie Albion stanowi kluczowego odbiorcę gazu z Kataru i zamierza ustabilizować dostawy błękitnego paliwa nalegając na ograniczenie spotu. Przynajmniej w ten sposób motywowano do tej pory w Londynie budowę „brytyjskiej" nitki Nord Streamu. Czyżby coś w tym zakresie miało ulec zmianie?

Tekst ukazał się pierwotnie na Defence24.pl pierwszym polskim serwisie poruszającym kompleksowo tematykę bezpieczeństwa.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Uwaga! Zmieniliśmy sposób komentowania, ale nadal możesz przeczytać stare komentarze do tego wpisu.

Zobacz komentarze

Tematy w dziale